単元 | タイトル | 指導内容 | |||||||
目標 | 基本文型 | スキット(会話表現) | 歌 | ゲーム・アクティビティ | チャンツ | 指導者の表現例 | 基本単語 | ||
1 世界の「こんにちは」を知ろう | @世界の「こんにちは」を知ろう | @世界にはさまざまな挨拶があることを知る。 | Hello. | Hello. What's your name? |
キー・ワード・ゲーム | Hello chant | Let's
do the chant together. Listen to the CD. Open your textbook to page 4. Make pairs. |
hello,hi,name,what,your,my,you,is,to,meet,nice,too | |
Aみんなと挨拶をしてみよう | A挨拶のマナーを知り,積極的に挨拶をして,自分の名前を言う。 | Nice to meet you. | どこの国の挨拶か考えよう みんなと挨拶をしてみよう 自分の名刺を作ろう |
Look
at the world map. Write the answer in the box. Are you ready? Let's make name cards. Write your name here in romaji. |
|||||
B名刺交換をしよう | B友達と挨拶をし,作成したい名刺を交換する。 | What's
your name? My name is Ken. |
みんなと名刺交換をしよう | Pass
the ball to the next person. Can you read their names? Listen carefully. Any volunteers? Raise your hand. |
|||||
2 ジェスチャーをしよう | @感情を表す表現をしよう | @様々な感情や様子を表す語を知り,そのジェスチャーを進んでしようとする。 | I'm Happy. | How
are you? I'm fine/happy/hungry/sleepy |
Hello song |
いろいろな表情をしよう 先生の気持ちをあてよう |
Open
the textbook to page 10. Watch us. Make a "happy" gesture. Who want to try? |
how,you,happy,sleepy,hungry,fine that,hope,are,I,I'm,good-bye, | |
A進んでジェスチャーをしよう | Aジェスチャーの大切さを知り,進んでジェスチャーを付けて思いを伝えようとする。 | How
are you? I'm fine/happy/hungry/sleepy |
友達に聞いてみよう ジェスチャー・ゲーム ジェスチャーの違いを知ろう |
Go
back to your seat. That's right. Close. Make groups. Who goes first? |
|||||
BC話しかけよう | Bジェスチャーを付けて進んで相手に挨拶しようとする。 | How
are you? I'm fine/happy/hungry/sleepy |
多くの友達と挨拶をしよう 列ごとに挨拶をしよう |
Make
two lines. One line gets into a small circle. Make a big circle around the small circle. |
|||||
C感情や様子を、ジェスチャーを交えて表現し、伝える。 | How
are you? I'm fine/happy/hungry/sleepy |
列ごとに挨拶をしよう みんなと挨拶をしよう |
If
your friend says,"I'm happy",draw a circle here. Make new pairs. |
||||||
3 数で遊ぼう | @いろいろな国の数の数え方 | @世界には様々なジェスチャーがあることを知るとともに、1〜10までの数を言う。 | How many? | How
many? One,two,three,four,five,six,seven,eight,nine, ten |
Ten Steps |
いろいろな言葉で「じゃんけん」をしてみよう | Let's
play janken. How many times did you win? How many students won? Let's count. What number is this? |
numbers,(1〜20),how,many,hi,thank you,see you, | |
A1〜20までの数 | A様々な数の数え方を11〜20までの数の言い方を知る。 | Ten Steps twenty Steps |
いくつあるか数えよう 数字ピラミッド・ゲーム(1) いろいろな言葉で「じゃんけん」をしてみよう |
How
many squares are there? Draw a line from 7 to 13. What can you see? |
|||||
BCゲームをしよう | B数を尋ねたり、1〜20までの数を答えたりする。 | キー・ナンバー・ゲーム スネークス・アンド・ラダーズ・ゲーム 数字ピラミッド・ゲーム(2) |
Put
an eraser between you and your partner. When you hear the key number, quickly take the eraser. |
||||||
C数を扱ったゲームを、友達とやりとりしながら楽しむ。 | スネークス・アンド・ラダーズ・ゲーム 同じ画数の友だちをさがそう いろいろな言葉で「じゃんけん」をしてみよう |
How many strokes does this kanji have? | |||||||
単元 | タイトル | 指導内容 | |||||||
目標 | 基本文型 | スキット(会話表現) | 歌 | ゲーム・アクティビティ | チャンツ | 指導者の表現例 | 基本単語 | ||
4 自己紹介をしよう | @好きですか | @相手の好きなものや嫌いなものを聞いて分かる。 | I like apples. | Do
you like apples? Yes, I do./No, I don't. I like baseball. |
キー・ワード・ゲーム | Do you like apples? | Touch
the bird. Repeat after the CD. Speak in a loud voice. Listen carefully. Who knows the answer? |
apple,banana,pineapple,strawberry,bird,cat,dog,rabbit,fish,ice cream,juice,milk,baseball,skiing,soccer,swimming,like,thank,do,not(don't),yes,no, | |
A好き嫌いを 尋ねてみよう |
A自分の好き嫌いを答える。 | Do
you like apples? Yes, I do./No, I don't. I like baseball. |
好みを予想しよう 自分の好きなものを描こう |
Let's
listen to the CD one more time. Put your desks together. Move your desks back. Do you have any questions? |
|||||
B好き嫌いを 尋ねてみよう |
B相手に好き嫌いを尋ねる。 | Do
you like apples? Yes, I do./No, I don't. I like baseball. |
自分の好きなもの | Ask
your friends,"Do you like 〜?" When you start your interview, say "Excuse me." |
|||||
C自己紹介を しよう |
C自分の好きなものを含めて、自己紹介をする。 | Hello.
My name is Mai. I like baseball. Thank you. |
自己紹介をしよう | Look
at the speaker. Speak in a loud and clear voice. Show us your pictures. You spoke very well. Your English is good. |
|||||
5 いろいろな国の衣装を知ろう | @いろいろな衣服 | @世界には様々な衣服があることを知るとともに,衣服の言い方を知る。 | I don't like blue. | Do you like blue? Yes, I do. No,I don't. | どのような服を着てみたいか考えよう。 | Do you have a cap? | Look at this boy.What is he wearing?Cut out the picture cards and choose your favorite cloths.Look at this picture. What's this? | red,blue,yellow,orange, pink, green,black,white, T-shirt,sweater,pants,skirt, socks,shoes,shorts,cap, have,a,here | |
A欲しいものは何ですか | A自分の意見をはっきり言うことの大切さに気付くとともに,衣服を買うときの表現を知る。 | Do you have blue shoes?Here you are. Let's do the chant in a loud voice. | どのような服を着てみたいか考えよう。 | Get into pairs.What do you see on this page?You will need your scissors. | |||||
B買い物をしよう | B好みをはっきり言ったり,相手が気持ちよく買い物できるように声をかける。 | Do you have blue shoes?Yes,I do.No, I don't. I don't like red. Here you are. Thank you. | 買い物をしよう。 | What did the girl buy.What does the shopkeeper say? Put your cards on the desk. | |||||
C買ったものを発表しよう | C聞き手に自分が買ったものが正しく伝わるように発表する。 | I have a red cap. I don't like blue. | ショー・アンド・テル 自分の買ったものを発表しよう。 | What color is this? Tell us about the clothes you bought. | |||||
6 外来語を知ろう | @身の回りにある外来語 | @外来語とその由来の語との発音の違いに気付き,注意して発音する。 | What do you want? Melon,please. | banana,cabbage, lemon,tomato,cake , donut,milk,soccer ball, basketball,glove,gorilla, koala,kangaroo,TV, camera,calendar,piano, guitar | 身近な外来語を探そう。 | What do you want? | What's this?Yes,it's tape.Open your textbook to page 36.Make pairs and face each other. | kiwi , peach , melon , cherry ,grape , lemon,tomato,cabbage,pizza,salad, steak,pudding,cake,donut,soccer ball,basketball , glove , gorilla , koala , kangaroo,TV,camera,calendar,piano,guitar,want,please,and | |
A欲しいものは何ですか | A相手から尋ねられた際,自分の欲しいものを頼む。 | What do you want? Melon,please. | おはじきゲーム | Take five ohajiki and put them on the pictures.What food is this? Let's do the chant together. | |||||
BCフルーツ・パフェを作ろう | B欲しいものを尋ねたり要求したりして,友だちのフルーツ・パフェを作る。 | What do you want? Strawberries,please. Here you are. Thank you. You're welcome. | 自分のオリジナル・フルーツ・パフェを紹介しよう。 友だちにフルーツ・パフェを作ってもらおう。 | Cut out the fruit cards. Decide the roles,shopkeeper or customer. | |||||
C作ったフルーツ・パフェを紹介する。 | What do you want? Strawberry,orange, and apple,please. | だれのフルーツ・パフェかあてよう。 | Listen to the hints.Order the fruits you want. | ||||||
単元 | タイトル | 指導内容 | |||||||
目標 | 基本文型 | スキット(会話表現) | 歌 | ゲーム・アクティビティ | チャンツ | 指導者の表現例 | 基本単語 | ||
7 クイズ大会をしよう | @これは何かな | @英語と日本語の違いを通して,漢字の成り立ちのおもしろさに気付く。 | What's this? It's a pencil. | What's this? It's a pencil. | ○の中は何か考えよう。 | What's this? | Look at this picture card.What's this? Can you read it? First, listen carefully. | pencil,pencil case,ruler,eraser,glue, book,butterfly,starfish,lobster,jellyfish,octopus,yacht,this,it | |
Aこれは何ですか | A“What's this?”の質問に対して,何について尋ねられているか理解し,答える。 | What's this? It's a book. | 教室にあるものを使い,クイズをしよう。 シルエット・クイズ | Who wants to try? Open your textbook to pege 48. | |||||
Bクイズを作ろう | B“What's this?”を使って尋ねる。 | What's this? It's a bird. | シルエット・クイズ クイズを作って,聞いてみよう。 | Let's make a quiz. | |||||
Cクイズ大会をしよう | C友だちと互いに尋ねたり答えたりして,クイズ大会を楽しむ。 | What's this? It's a desk. | クイズを作って,聞いてみよう。 | Each group has to choose one type of quiz. | |||||
8 時間割を作ろう | @世界の小学校の勉強 | @外国の小学校では,どのようなものが学習されているか知るとともに,教科の言い方を知る。 | I study Japanese. | I study Japanese. What subject is this? | Sun day, Mon day, Tues day | CDを聞いて,その教科書を見つけよう。 ジェスチャーを見たり、ヒントを聞いたりして、どの教科か考えよう。 | What subjects do you study at school in your country? Put all your textbooks on your desk. Look at me. | Japanese , English , math , science, social studies , music , P.E. ,arts and crafts , home economics , study , Sunday〜Saturday | |
A月曜日は何を勉強しますか | A教科名や曜日を扱ったゲームを積極的にする。 | I study Japanese on Monday. | 何曜日の時間割か考えよう。 ビンゴ・ゲーム | Look at this? It's our class schedule.How do you say“getsuyobi”in English? Cut out the subject cards. What subject is this? | |||||
B何の先生ですか | B作成した自分のオリジナル曜日時間割を友だちに伝える。 | What do you study? I study English. I teach Japanese. | グループで話し合って,自分たちの時間割を作り,発表しよう。 | Look at the three people. Choose one day of the week. | |||||
C自分たちの時間割作り | Cグループで作成した時間割を発表する。 | On Tuesday I study Japanese , English and P.E. | グループで話し合って,自分たちの時間割を作り,発表しよう。 | In groups make your schedule. | |||||
9 ランチ・メニューを作ろう | @私たちの朝食と世界の朝食 | @日本と外国では、朝食に主に食べるものが違っていることを知る。 | What would you like? | What do you eat for breakfast? I eat fruit and cereal in the morning. | 朝食に何を食べるか知ろう どの国の朝ごはんか考えよう | What would you like? | What do you eat for breakfast? Do you like natto? How about you? | fruits, sandwich, pickle, miso soup,bread, rice, sausage, fried egg, fish,juice, tea, yougurt, curry and rice,hotdog, fried chicken, cheese, hamburger, omelet, spaghetti, salad, pizza | |
A私の欲しい料理 | A食べ物や料理名を知る。 | What would you like? I'd like juice. | キー・ワード・ゲーム | We'll show how to make “Today's Special Lunch”. | |||||
BCランチ作り | B丁寧な言い方で欲しいものを尋ねたり、質問に対して欲しいものを伝えたりする。 Cグループで、オリジナル・ランチ・セットを作り、紹介する。 | ビンゴ・ゲーム スペシャル・ランチを作ろう オリジナル・ランチ・セットを作ろう | Ask your partner,“What would you like?” Pass the cards that your partner wants. Tell us about your “Lunch.” What is the most popular menu? | ||||||