外国語活動年間指導計画 第5学年(35時間)
単元タンゲン タイトル 指導シドウ内容ナイヨウ
目標モクヒョウ 基本キホン文型ブンケイ スキット(会話カイワ表現ヒョウゲン ウタ ゲーム・アクティビティ チャンツ 指導者シドウシャ表現ヒョウゲンレイ 基本キホン単語タンゴ
1    世界の「こんにちは」を知ろう @世界セカイの「こんにちは」をろう @世界セカイにはさまざまな挨拶アイサツがあることをる。 Hello. Hello.
What's your name?
  キー・ワード・ゲーム Hello chant Let's do the chant together.
Listen to the CD.
Open your textbook to page 4.
Make pairs.
hello,hi,name,what,your,my,you,is,to,meet,nice,too
Aみんなと挨拶アイサツをしてみよう A挨拶アイサツのマナーをり,積極的セッキョクテキ挨拶アイサツをして,自分ジブン名前ナマエう。 Nice to meet you. どこのクニ挨拶アイサツカンガえよう
みんなと挨拶アイサツをしてみよう
自分ジブン名刺メイシツクろう
Look at the world map.
Write the answer in the box.
Are you ready?
Let's make name cards.
Write your name here in romaji.
B名刺メイシ交換コウカンをしよう B友達トモダチ挨拶アイサツをし,作成サクセイしたい名刺メイシ交換コウカンする。 What's your name?
 My name is Ken.
みんなと名刺メイシ交換コウカンをしよう Pass the ball to the next person.
Can you read their names?
Listen carefully.
Any volunteers?
Raise your hand.
2   ジェスチャーをしよう @感情カンジョウアラワ表現ヒョウゲンをしよう @様々サマザマ感情カンジョウ様子ヨウスアラワり,そのジェスチャーをススんでしようとする。 I'm Happy. How are you?
I'm fine/happy/hungry/sleepy
Hello
song
いろいろな表情ヒョウジョウをしよう
先生センセイ気持キモちをあてよう
  Open the textbook to page 10.
Watch us.
Make a "happy" gesture.
Who want to try?
how,you,happy,sleepy,hungry,fine that,hope,are,I,I'm,good-bye,
Aススんでジェスチャーをしよう Aジェスチャーの大切タイセツさをり,ススんでジェスチャーをけてオモいをツタえようとする。 How are you?
I'm fine/happy/hungry/sleepy
友達トモダチいてみよう
ジェスチャー・ゲーム
ジェスチャーのチガいをろう
  Go back to your seat.
That's right.   Close.
Make groups.
Who goes first?
BCハナしかけよう Bジェスチャーをけてススんで相手アイテ挨拶アイサツしようとする。 How are you?
I'm fine/happy/hungry/sleepy
オオくの友達トモダチ挨拶アイサツをしよう
レツごとに挨拶アイサツをしよう
Make two lines.
One line gets into a small circle.
Make a big circle around the small circle.
C感情カンジョウ様子ヨウスを、ジェスチャーをマジえて表現ヒョウゲンし、ツタえる。 How are you?
I'm fine/happy/hungry/sleepy
レツごとに挨拶アイサツをしよう
みんなと挨拶アイサツをしよう
If your friend says,"I'm happy",draw a circle here.
Make new pairs.
3    カズアソぼう @いろいろなクニカズカゾカタ @世界セカイには様々サマザマなジェスチャーがあることをるとともに、1〜10までのカズう。 How many? How many?
One,two,three,four,five,six,seven,eight,nine, ten
Ten
   Steps
いろいろな言葉コトバで「じゃんけん」をしてみよう   Let's play janken.
How many times did you win?
How many students won? Let's count.
What number is this?
 numbers,(1〜20),how,many,hi,thank you,see you,
A1〜20までのカズ A様々サマザマカズカゾカタを11〜20までのカズカタる。   Ten Steps
twenty
Steps
いくつあるかカゾえよう
数字スウジピラミッド・ゲーム(1)
いろいろな言葉コトバで「じゃんけん」をしてみよう
  How many squares are there?
Draw a line from 7 to 13.
What can you see?
BCゲームをしよう Bカズタズねたり、1〜20までのカズコタえたりする。   キー・ナンバー・ゲーム
スネークス・アンド・ラダーズ・ゲーム
数字スウジピラミッド・ゲーム(2)
Put an eraser between you and your partner.
When you hear the key number,
quickly take the eraser.
Cカズアツカったゲームを、友達トモダチとやりとりしながらタノしむ。   スネークス・アンド・ラダーズ・ゲーム
オナ画数カクスウトモだちをさがそう
いろいろな言葉コトバで「じゃんけん」をしてみよう
How many strokes does this kanji have?
単元タンゲン タイトル 指導シドウ内容ナイヨウ
目標モクヒョウ 基本キホン文型ブンケイ スキット(会話カイワ表現ヒョウゲン ウタ ゲーム・アクティビティ チャンツ 指導者シドウシャ表現ヒョウゲンレイ 基本キホン単語タンゴ
4    自己ジコ紹介ショウカイをしよう @きですか @相手アイテきなものやキラいなものをいてかる。 I like apples. Do you like apples?
Yes, I do./No, I don't.
I like baseball. 
  キー・ワード・ゲーム Do you like apples? Touch the bird.
Repeat after the CD.
Speak in a loud voice.
Listen carefully.
Who knows the answer?
apple,banana,pineapple,strawberry,bird,cat,dog,rabbit,fish,ice cream,juice,milk,baseball,skiing,soccer,swimming,like,thank,do,not(don't),yes,no,
Aキラいを
タズねてみよう
A自分ジブンキラいをコタえる。 Do you like apples?
Yes, I do./No, I don't.
I like baseball. 
コノみを予想ヨソウしよう
自分ジブンきなものをこう
Let's listen to the CD one more time.
Put your desks together.
Move your desks back.
Do you have any questions?
Bキラいを
タズねてみよう
B相手アイテキラいをタズねる。 Do you like apples?
Yes, I do./No, I don't.
I like baseball. 
自分ジブンきなもの Ask your friends,"Do you like 〜?"
When you start your interview, say
"Excuse me."
C自己ジコ紹介ショウカイ
しよう
C自分ジブンきなものをフクめて、自己ジコ紹介ショウカイをする。 Hello. My name is Mai.
I like baseball.
Thank you.
自己ジコ紹介ショウカイをしよう Look at the speaker.
Speak in a loud and clear voice.
Show us your pictures.
You spoke very well.
Your English is good.
          いろいろなクニ衣装イショウろう @いろいろな衣服イフク @世界セカイには様々サマザマ衣服イフクがあることをるとともに,衣服イフクカタる。 I don't like blue. Do you like blue?        Yes, I do.                  No,I don't.   どのようなフクてみたいかカンガえよう。 Do you      have a       cap? Look at this boy.What is he       wearing?Cut out the picture       cards and choose your favorite   cloths.Look  at  this  picture.   What's this? red,blue,yellow,orange,          pink, green,black,white,         T-shirt,sweater,pants,skirt,    socks,shoes,shorts,cap,        have,a,here
Aしいものはナンですか A自分ジブン意見イケンをはっきりうことの大切タイセツさに気付キヅくとともに,衣服イフクうときの表現ヒョウゲンる。 Do you have blue         shoes?Here you are.               Let's do the chant in a   loud voice. どのようなフクてみたいかカンガえよう。 Get into pairs.What do you see  on this page?You will need your  scissors.
Bモノをしよう Bコノみをはっきりったり,相手アイテ気持キモちよくモノできるようにコエをかける。 Do you have blue         shoes?Yes,I do.No,  I don't. I don't like        red. Here you are.              Thank you. モノをしよう。                What did the girl buy.What does the shopkeeper say?                  Put your cards on the desk.
Cったものを発表ハッピョウしよう C自分ジブンったものがタダしくツタわるように発表ハッピョウする。 I have a red cap.             I don't like blue. ショー・アンド・テル             自分ジブンったものを発表ハッピョウしよう。 What color is this? Tell us            about the clothes you bought.
          外来ガイライろう @マワりにある外来語ガイライゴ @外来語ガイライゴとその由来ユライとの発音ハツオンチガいに気付キヅき,注意チュウイして発音ハツオンする。 What  do  you      want?                       Melon,please. banana,cabbage,        lemon,tomato,cake , donut,milk,soccer ball,  basketball,glove,gorilla, koala,kangaroo,TV,  camera,calendar,piano, guitar   身近ミジカ外来語ガイライゴサガそう。           What do     you want? What's this?Yes,it's tape.Open your textbook to page 36.Make pairs and face each other. kiwi , peach , melon , cherry ,grape , lemon,tomato,cabbage,pizza,salad, steak,pudding,cake,donut,soccer ball,basketball , glove , gorilla , koala , kangaroo,TV,camera,calendar,piano,guitar,want,please,and
Aしいものはナンですか A相手アイテからタズねられたサイ自分ジブンしいものをタノむ。 What do you want?    Melon,please. おはじきゲーム               Take five ohajiki and put them on the pictures.What food is this? Let's do the chant together.
BCフルーツ・パフェをツクろう Bしいものをタズねたり要求ヨウキュウしたりして,トモだちのフルーツ・パフェをツクる。 What do you want?    Strawberries,please.    Here you are.          Thank you.           You're welcome. 自分ジブンのオリジナル・フルーツ・パフェを紹介ショウカイしよう。                   トモだちにフルーツ・パフェをツクってもらおう。                        Cut out the fruit cards.              Decide the roles,shopkeeper or customer.
Cツクったフルーツ・パフェを紹介ショウカイする。 What do you want?    Strawberry,orange,    and apple,please. だれのフルーツ・パフェかあてよう。  Listen to the hints.Order the fruits you want.
単元タンゲン タイトル 指導シドウ内容ナイヨウ
目標モクヒョウ 基本キホン文型ブンケイ スキット(会話カイワ表現ヒョウゲン ウタ ゲーム・アクティビティ チャンツ 指導者シドウシャ表現ヒョウゲンレイ 基本キホン単語タンゴ
          クイズ大会タイカイをしよう @これはナニかな @英語エイゴ日本語ニホンゴチガいをトオして,漢字カンジちのおもしろさに気付キヅく。 What's this?     It's a pencil. What's this?              It's a pencil.   ○のナカナニカンガえよう。          What's        this? Look at this picture card.What's  this? Can you read it? First,     listen carefully.  pencil,pencil case,ruler,eraser,glue,   book,butterfly,starfish,lobster,jellyfish,octopus,yacht,this,it
Aこれはナンですか A“What's this?”の質問シツモンタイして,ナニについてタズねられているか理解リカイし,コタえる。 What's this?              It's a book. 教室キョウシツにあるものを使ツカい,クイズをしよう。 シルエット・クイズ               Who wants to try?                       Open your textbook to pege 48.
Bクイズをツクろう B“What's this?”を使ツカってタズねる。 What's this?              It's a bird. シルエット・クイズ              クイズをツクって,いてみよう。      Let's make a quiz.
Cクイズ大会タイカイをしよう Cトモだちとタガいにタズねたりコタえたりして,クイズ大会タイカイタノしむ。 What's this?              It's a desk. クイズをツクって,いてみよう。      Each group has to choose one    type of quiz.
          時間割ジカンワリツクろう @世界セカイ小学校ショウガッコウ勉強ベンキョウ @外国ガイコク小学校ショウガッコウでは,どのようなものが学習ガクシュウされているかるとともに,教科キョウカカタる。 I study Japanese. I study Japanese.      What subject is this? Sun    day,  Mon   day,   Tues   day CDをいて,その教科書キョウカショつけよう。            ジェスチャーをたり、ヒントをいたりして、どの教科キョウカカンガえよう。   What subjects do you study at    school in your country? Put all   your textbooks on your desk.    Look at me. Japanese , English , math , science,  social  studies , music , P.E. ,arts    and crafts , home economics , study , Sunday〜Saturday
A月曜日ゲツヨウビナニ勉強ベンキョウしますか A教科キョウカメイ曜日ヨウビアツカったゲームを積極的セッキョクテキにする。    study   Japanese      on  Monday. 何曜日ナンヨウビ時間割ジカンワリカンガえよう。       ビンゴ・ゲーム Look at this?                              It's our class schedule.How do  you say“getsuyobi”in  English? Cut out the subject cards.        What subject is this?
Bナニ先生センセイですか B作成サクセイした自分ジブンのオリジナル曜日ヨウビ時間割ジカンワリトモだちにツタえる。 What do you study?     I study English.        I teach Japanese. グループでハナって,自分ジブンたちの時間割ジカンワリツクり,発表ハッピョウしよう。             Look at the three people.          Choose one day of the week.
C自分ジブンたちの時間割ジカンワリヅク Cグループで作成サクセイした時間割ジカンワリ発表ハッピョウする。 On   Tuesday      study    Japanese , English  and P.E. グループでハナって,自分ジブンたちの時間割ジカンワリツクり,発表ハッピョウしよう。              In groups make your schedule.
9         ランチ・メニューをツクろう @ワタシたちの朝食チョウショク世界セカイ朝食チョウショク @日本ニホン外国ガイコクでは、朝食チョウショクオモべるものがチガっていることをる。 What would you like? What do you eat for breakfast? I eat fruit and cereal in the morning.   朝食チョウショクナニべるかろう      どのクニアサごはんかカンガえよう What would you like? What do you eat for breakfast?    Do you like natto?             How about you? fruits, sandwich, pickle, miso soup,bread, rice, sausage, fried egg, fish,juice, tea, yougurt, curry and rice,hotdog, fried chicken, cheese, hamburger, omelet, spaghetti, salad, pizza                   
Aワタシしい料理リョウリ Aモノ料理名リョウリメイる。 What would you like?          I'd like juice. キー・ワード・ゲーム           We'll show how to make “Today's Special Lunch”.
BCランチツク B丁寧テイネイカタしいものをタズねたり、質問シツモンタイしてしいものをツタえたりする。                    Cグループで、オリジナル・ランチ・セットをツクり、紹介ショウカイする。 ビンゴ・ゲーム              スペシャル・ランチをツクろう       オリジナル・ランチ・セットをツクろう Ask your partner,“What would you like?”  Pass the cards                that your partner wants.                      Tell us about your  “Lunch.”       What is the most popular menu?