単元 | タイトル | 指導内容 | |||||||
目標 | 基本文型 | スキット(会話表現) | 歌 | ゲーム・アクティビティ | チャンツ | 指導者の表現例 | 基本単語 | ||
1 アルファベットで遊ぼう | @アルファベットを探そう | @アルファベットの大文字の読み方を知り、アルファベットの読み方と文字を一致させようとする。 | That's right. | What is this? It's “A”. That's right. | The Alphabet Song | 絵の中からアルファベットA〜Zの文字を見つけよう アルファベット・カルタ | That's right. Very good. Where is “A” in this picture? Let's play Alphabet karuta. | A〜Zのアルファベットの文字 | |
A聞こえたアルファベットはどれかな | Aアルファベットに興味を持ち、アルファベットの読み方を聞いて、アルファベットの大文字を認識する。 | アルファベット・カルタ ミッションゲーム | Let's play sen-tsunagi. Listen to the CD/〜sensei. What letter do you see? That's correct. | ||||||
Bアルファベットを探そう。 | Bアルファベットの文字を見て、自らそれを読もうとし、大文字アルファベットとその読み方を一致させる。 | アルファベット・パズル アルファベットの文字をならびかえて、人物の名前を完成しよう。 アルファベットの文字を探そう。 | Look around in the classroom. We can see many alphabet letters around us. Find some letters of the alphabet and copy them onto page 9. | ||||||
2 いろいろな文字があることを知ろう | @世界の言葉と文字 | @世界には様々な文字に興味を持ち、アルファベットには大文字と小文字との2種類があることとともに、21以上の数字を知る。 | Aa Bb Cc | What is this? That's rjght. | Thirty,Forty・・・,One Hundred | 動物を数えよう。 教室のものを数えてみよう。 | What do you see? What animal can you see? How many bears are there? Let's count together. This “E” is a capital letters. | a〜zのアルファベットの文字 21〜100までの数及び192 | |
Aこの数字は何ですか | Aアルファベットの小文字に興味を持ち、それらを認識し、21から100の数字を理解する。また、なぜ外国語活動をするのか考える。 | What number is this? It's 21. | ブロック色塗り | Listen carefully to 〜sensei/the CD.Color the square. What number do you see? What is this number? | |||||
BCアルファベットを探して発表しよう | B自らアルファベットの小文字を読み、小文字と読み方を一致させる。 | What's this? The answer is 〜. | アルファベットの大文字と小文字を線で結ぼう。 町の絵からアルファベット表示をさがそう。 | There are capital letters and small letters. | |||||
C身の回りにあるアルファベット表示に興味を持ち、アルファベットの大文字と小文字とを書き写す。 | 見つけたアルファベット表示を紹介しよう。 | Can you guess? The first hint is “music”. (second third) | |||||||
3 カレンダーを作ろう | @自分の誕生月の英語を知ろう | @日本の季節の行事や特徴を伝え、英語での月の言い方を知る。 | When is your birthday? | When is your birthday?June. | 行事と月とを線で結ぼう。 キーワード・ゲーム | Twelve Months | My birthday is April 9th. Spring is a beautiful season. | January February March April May June July August September October November December 1〜31の序数 | |
A誕生月を言おう | A自分の誕生月を言う。 | キー・ワード・ゲーム ミッシング・ゲーム | Let's play the Key Word game. Let's count the cards. What card is missing? Can you say your birthday? | ||||||
BC同じ誕生日の友だちは何人いますか | B誕生日についてまとまった話を聞いて、その概要を理解する。 C自分や相手の誕生日について尋ねたり答えたりする。 | When is your birthday?My birthday is in June. | 聖徳太子ゲーム アルファベットの文字を入れよう。 友だちの名前と誕生日とを書こう。 | This is Ken's family. This is Ken's grandfather,tadashi. When is Ken's birthday? | |||||
4 できることを紹介しよう | @できるかできないかを考えながら聞いてみよう | @相手の話を積極的に聞き、何ができ、何ができないかを理解する。 | I can swim. | Can you swim?Yes,I can.No,I can’t. | I can swim. | What’s animal is this?Do you want some hints?Penguins can swim、but can’t fly.Flying fish can swim and fly.Birds can fly,but can’t swim. | baseball,soccer,swim,play the piano, play the guitar, ride a unicycle,make an omelet, | ||
Aあなたはできますか | A質問に答えて、自分のできることと、できないことを伝える。 | Can you 〜?Yes,I can.No,I can’t. | 先生や友達のジェスチャーを見て、何の動作かあてよう。 | Guess what the answer is.If you think the answer is‘Yes,’draw a circle in the box.If you think the answer is‘No,’draw triangle in the box. | |||||
Bインタビューをしよう | B友だちとどのようなことができるのかを尋ねたり答えたりする。 | できることやできないことを紹介しよう | Let's introduce what we can do and we can't do.First,let's practice in groups.If you need help,raise your hand.Then,one student from each group performs in front of the class. | ||||||
C私にできることできないことを言って自己紹介しよう | C自分のできることを発表したり、友だちの発表を理解したりする。 | Hello.I can 〜./I can't 〜. | できることやできないことを紹介しよう | ||||||
単元 | タイトル | 指導内容 | |||||||
目標 | 基本文型 | スキット(会話表現) | 歌 | ゲーム・アクティビティ | チャンツ | 指導者の表現例 | 基本単語 | ||
5 道案内をしよう | @建物やお店の言い方を知ろう | @町中にある様々な建物の言い方に興味を持ち、理解する。 | Turn right. | What's this? | おはじきゲーム 指さしゲーム | Make pairs. I will say a word and touch the picture with your finger. The faster student gets one point. | school,police box,bank,bus stop,flower shop,restaurant,hospital,post office,fire station,department store,station,park,bookstore,barbershop | ||
Aどこに着きましたか | A方向や動きを指示する表現を聞いて、理解する。 | Where is 〜?Turn right/left. Go straight.Stop. | サイモン・セーズ・ゲーム | Where is the station? | Let's play ' Simon says'If I say 'Simon says'copy me.Simon says 'stand up'.If I don't say 'Simon says'don't copy me. | stand up,sit down,turn around,turn right,turn left,walk,run,stop | |||
BCオリジナルタウンを使って紹介しよう | B方向や動きを指示する表現を使って、相手に目的の場所を教える。 | グループで道案内をしよう | Make pairs.One student puts the building cards on the map and makes a town map.Tell your partner about your town. | ||||||
C実際に道案内をしたり、案内に従って目的地に行ったりする。 | ペアで道案内をしよう | Let's give directions to each other.Look at the desks.They are the buildings.Make pairs. | |||||||
6 いってみたい国を紹介しよう | @世界には様々な英語がある | @世界には様々な英語があることを知る。 | I want to go to Italy. | What country is this? I want to go to Italy.I want to eat pizza. | I want to go to Italy. | Look at these pictures.There are four people.This is Min Yomha.This is Australia.What country is this?These four people will introduce themselvess. | color:red,white,blue,など shape:star,diamond,circle,など | ||
Aどこの国に行きたいですか | A行きたい国とその理由について聞き、概要を理解する。 | I want to go to 〜.I like 〜.I want to see . | ビンゴゲーム | Cut out the cards.Write your name on the back of the cards.Put the cards no the desk in the order I say. | baseball,camel,beah,soccer,pyramid,koala,tower,fruits,kangaroo,mountain,castle,panda | ||||
B行きたい国を尋ねてみよう | B行きたい国を尋ねたり答えたりする、 | I want to go to Italy.I want to eat kimuchi.I want to play soccer. | Let's do the chant together.Where do they want to go? Why? | China,panda,America,baseball,Korea, | |||||
C自分が行きたい国をクイズにしよう | C行きたい国を理由とともにいったり、相手の行きたい国と理由とを理解したりする。 | Where do you want to go?I want to go to Italy.I want to play soccer. | Draw the flag.Write the name of the country. | ||||||
7 自分の一日を紹介しよう | @他の国は今何時ですか。 | @世界には時差があることを知り、英語での時間の言い方を聞いて、それが何時かわかる。 | What time do you get up? | What time is it?It’s 8:00. | 1から60まで言えるか確かめよう。 | My daily Routine | What time do you go to school? I go to school at 7:30. Listen to the CD. What time is it in Los Angels? | one,two,three,four,five,six,seven,eight・・・fifty−seven,fifty−eight,fifty−nine,sixty | |
A何時に起きますか。 | A指導者の一日の生活についてのまとまった話を聞き、その概要を理解する。 | What time do you get up?I get up at six. | おはじきゲーム ジェスチャーゲーム |
I get up at 6:00.I eat breakfast at 7:00. Igo to school at 7:30. | get up,go to bed,eat breakfast,eat school lunch,play table tennis, play volleyball,play basketball, | ||||
BC自分の一日を紹介しよう。 | B自分の生活に関して、生活表を作成する。 | What time do you get up?I get up at seven. | 先生の一日を参考にして自分の一日を紹介しよう。 | What time do you get up?What time do you eat breakfast? | breakfast,school,bath,television,bed, study | ||||
C生活表をもとに自分の生活を紹介する。 | What time do you get up?I get up at seven. | グループで友達の一日の過ごし方を聞いて、わかったことを書こう。 | What time do you get up?What time do you eat breakfast? | ||||||
8 オリジナルの劇をつくろう | @どのような話でしょうか。 | @世界には様々な民話があり、日本語になっている民話の中には外国のものがあることに気付くとともに、世界の物語を興味を持って聞く。 | Please help me. | What story is it?It’s a ・・・ | Yo−heave ho! | Listen to the CD.We will listen to a part of some stories. What story is it? Can you guess? | turnip,grandpa,grandma,pull,come,me,In this story,the characters are a grandpa,a girl,a dog,a cat and a mouse. | ||
Aオリジナル「大きなかぶ」の話を考えよう | Aこの物語の面白さを理解し、グループで登場人物を考え、オリジナルの物語を作成する。 | 自分たちで物語を作ろう。登場する人物や動物などを考えよう。 | Make an original story in your group.In this story,the characters are a grandpa, | ||||||
BCオリジナル「大きなかぶ」の物語を発表しよう。 | Bグループでオリジナルの物語をつくり、劇の練習をする。 | 自分たちで物語を作ろう。セリフを考えて演じよう。他のグループの発表を聞いてどのような人物や動物などが出てきたか書こう。 | Practice in your groups.If you need help,ask me or 〜 sensei. | ||||||
Cオリジナル物語を発表したり、ほかのグループの発表を聞いて理解したりする。 | |||||||||
9 将来の夢を紹介しよう | @様々な職業の言い方を知ろう | @様々な職業の英語での言い方を知る。 | I want to be a teacher. | What do you want to be? I want to be a teacher. | ビンゴゲーム | When I grow up・・・ | Look at the picture. He is a teacher. What is his job? Who is this? | teaher,doctor, racing,driver,tennis player,cook,fire figter,singer,nurse,astronaut,farmer,baseball player, soccer player,police officer, pilot, scientist, engineer | |
Aあなたのなりたい職業は何ですか。 | A世界には、自分たちと同じように将来に夢を描いている子どもたちがいることを知るとともに、将来つきたい職業について話されていることを聞いて理解する。 | チェーンゲーム | Open your textbook to page 58. You can see three students. | ||||||
BCわたしの夢を聞いてください | B将来つきたい職業について、尋ねたり答えたりする。 | Let’s play the Interview game.We’d like you to share your dreams with everybody. | |||||||
Cスピーチメモをもとに、理由を含め自分の夢を紹介する。 |